Undervognsbehandling er en garanti for, at din bil holder længere. Hvis altså den er udført korrekt. Men hvad omfatter en god undervognsbehandling? Og hvordan vælger du, hvem der skal lave den?

Rust på bilens undervogn kan betyde en dødsdom for bilen. Bliver den slags ikke forebygget og behandlet i tide, holder din bil ikke længe. Vi snakker flere år til forskel på en behandlet og en ikke-behandlet bil.

Hvad er undervognsbehandling af biler?

Undervognsbehandling af bilen er rustbeskyttelse af bilens undervogn. Delene under bilen er konstant udsat for vand, stenslag fra små sten og salt fra vejen. Derfor bliver den med tiden angrebet af rust. Gør du ikke noget ved denne rust, vil den til sidst gennemtære og ødelægge bilen.

undervognsbehandling

Ved en undervognsbehandling sprøjtes et klæbrigt lag rustbeskyttelse på undervognen. Væsken sætter sig fast på bilen som et beskyttende lag, der forhindrer rusten i at trænge igennem.

Hvorfor skal jeg vælge undervognsbehandling?

En undervognsbehandling forlænger levetiden på din bil med flere år. Især i det danske klima. Det betyder, at du kan have den samme bil længere, bruge færre penge på reparationer og får mere for bilen, når den skal sælges igen.

Selv hvis du køber en ny bil og regner med at eje den i mindre end tre år, er det en god idé at behandle bilen mod rust. For selvom det ikke gør nogen forskel, mens du ejer bilen, gør det stor forskel på hvor attraktiv bilen er, når den skal sælges igen.

Hvilken undervognsbehandling er bedst?

Den bedste undervognsbehandling handler ikke så meget om hvilket produkt, der anvendes. Det handler meget mere om, hvem der udfører den.

En erfaren og dygtig fagmand med det rigtige værktøj, sørger for at komme ind alle de steder, der skal behandles. Og at behandlingen og tørringen sker på en måde, så behandlingen holder længst muligt.

Derfor er det en god idé at snakke med det pågældende værksted inden behandlingen. Spørg eksempelvis til hvordan din bil specifikt skal behandles. Og spørg om der er et sprøjteskema for modellen, som de følger under behandlingen.

Sprøjteskema til bilen

Et sprøjteskema er et detaljeret skema, der forklarer, hvordan den specifikke bilmodel skal behandles.

Det er enormt vigtigt at skemaet overholdes, når din bil skal undervognsbehandles. Ellers risikerer du, at bilen ikke er ordentligt beskyttet. Så kan rust trænge ind og gennemtære bilen, så den skal repareres eller i værste fald skrottes.

Der findes sprøjteskemaer til langt de fleste bilmodeller. Men er din bil meget gammel, eller er det en sjælden model, kan du opleve at skemaet ikke findes. I så fald er det endnu vigtigere, at den der udfører behandlingen, er ekstra opmærksom på at komme ind i alle kroge og hjørner.

Hvor kan jeg få lavet undervognsbehandling?

De fleste – både større og mindre – autoværksteder tilbyder undervognsbehandling. Men ud over disse findes der også en række rustbeskyttelsescentre, der ikke laver andet end rustbehandling. Blandt de største herhjemme finder du virksomheder som Dinitrol, Suvo og Pava.

Fordelen ved at vælge et rustbeskyttelsescenter er, at de har stor ekspertise inden for netop dette område. Derfor kender de langt de fleste bilmodeller, og ved, hvad de skal være specielt opmærksomme på.

Dernæst bruger de altid produkter af ordentlig kvalitet og har personale med stor erfaring inden for området. Du kan sagtens finde det samme ved mindre værksteder også. Men her er du nødt til at bedømme, hvor dygtige de virker til at være på området.

Hvornår på året skal jeg få lavet en undervognsbehandling?

Hvis behandlingen udføres af et professionelt undervognsbehandlingscenter, er der ingen forskel på, hvornår på året, du får den lavet. Tidligere var det bedst at få rustbeskyttet bilen om sommeren, da produktet er mere flydende ved højere temperaturer og derfor nemmere kan trænge ind i alle krogene.

Men i dag har centrene udstyr til tørringen, der gør, at det er lige så effektivt at få bilen behandlet om vinteren, når bare det er gjort ordentligt.

De fleste får da også foretaget rustbehandlingen enten om efteråret eller først på vinteren. Til gengæld er der meget få, der får det lavet om foråret og sommeren. Derfor er det nemmere at få tid til at få lavet rustbeskyttelse forår og sommer. Det gør det nemmere at få en tid til behandlingen. Det er lidt ligesom med vinterdæk, når den første sne falder så er der alt for mange der skal have skiftet vinterdæk. Nogle gange kan ventetiden for at få skiftet vinterdæk være flere uger.

Hvor lang tid går der, før min bil skal undervognsbehandles?

Du bør give din bil undervognsbehandling lige fra starten. Det er anbefalingen fra både Teknologisk Institut og fra FDM.

Det er nemlig de færreste nye biler, der er skabt til det danske klima. Derfor er det vigtigt, at få det gjort inden for de allerførste måneder af bilens levetid. Så holder den længst. Det gælder især ved de små billige biler, hvor rustbeskyttelsen ofte er sparet væk for at sænke prisen.

Køber du en brugt bil, bør du også give den en behandling med det samme, hvis ikke den gamle ejer har fået det gjort for nyligt.

Det afhænger meget af bilens alder og stand, hvor ofte du bør undervognsbehandle den. En god tommelfingerregel er at få den behandlet hvert andet år. Men har din bil ikke fået regelmæssig rustbeskyttelse, kan det være nødvendigt at gøre det oftere i en periode for at mætte den rust, der er opstået.

Du kan altid få en fagmand til at vurdere, om bilen trænger til undervognsbehandling. Men vær opmærksom på, at hvis du spørger et værksted eller et undervognsbehandlingscenter, så har de selvfølgelig en økonomisk interesse i at overbevise dig om, at bilen trænger.

Hvad koster undervognsbehandling?

Prisen på en undervognsbehandling afhænger meget af, hvem der gør det og hvad behandlingen omfatter. Derfor er det en rigtig god idé at få skriftlige tilbud fra flere forskellige rustbehandlingscentre eller værksteder. Så kan du nemmere sammenligne, hvad du får for pengene.

Sørg for, at få en detaljeret beskrivelse af, hvad der er indkluderet i behandlingen. Ellers kan du ikke skelne fra udbyder til udbyder, hvad der er inkluderet.

Du bør også sørge for at vælge et center eller værksted, der er medlem af en brancheorganisation eller garantiordning. På den måde kan du være mere sikker på, at arbejdet på din bil bliver udført ordentligt.

Få en behandling, der passer til din bil

Hvis du ikke skal oplyse bilmodel, årgang og lignende, før du får din pris, skal du passe på. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget der skal gøres, alt efter hvilken model det er. Og på samme måde spiller alder, kilometertal og lignende ind i det samlede regnestykke.

Hvis prisen du får, ikke passer specifikt til din bil, er der stor sandsynlighed for, at undervognsbehandlingen heller ikke vil gøre det.

Kan undervognsbehandling betale sig?

Undervognsbehandling af din bil er selvfølgelig ikke gratis. Og derfor fravælger mange det også. Men det er vigtigt at se på alternativet.

Får din bil ikke rustbeskyttelse jævnligt, holder den ganske enkelt ikke lige så længe. Der kan som allerede nævnt være flere år til forskel på, hvor længe den samme bil holder med og uden undervognsbehandling.

Ikke mindst i vores fugtige klima her i landet med svingende temperaturer og megen fugt. Det er ekstremt hårdt ved bilerne. Det samme gælder saltning af vejene, der er årsag til omkring en fjerdedel af al rust på biler.

Men undervognsbehandlingen påvirker i høj grad også dine værkstedsudgifter. Ikke nok med at du slipper for at reparere rust på bilen. Når den er rustbehandlet mindsker det også mængden af flyverust, der kan sætte sig på dele som bremser, bremserør og karrosseriet.

Det betyder, at disse dele også holder længere. Det giver dig store besparelser i bilens levetid.

Skal galvaniserede biler behandles?

Selvom din bil er galvaniseret, er den desværre ikke rustfri. En galvaniseret bil holder bedre og det varer derfor længere, før den begynder at ruste. Så du er bedre stillet med en galvaniseret bil, hvis du ikke gør noget for at beskytte bilen mod rust. Men den holder ikke for evigt.

Derfor er det faktisk lige så nødvendigt at undervognsbehandle galvaniserede biler. En galvaniseret bil vil typisk kunne holde 10-12 år, før rust bliver et problem, hvis den ikke får nogen behandling. Men hvis du jævnligt giver bilen en behandling, vil den kunne holde meget længere.

Derfor gælder det også for galvaniserede biler, at anbefalingen er, at de skal have rustbeskyttelse helt fra de er nye for at holde bedst muligt.

Undervognsbehandling som gør det selv – kan det lade sig gøre?

Undervognsbehandling er en svær proces – isærvhvis den skal virke efter hensigten. Derfor vil de færreste kunne klare det derhjemme.

Først og fremmest har du med nogle ekstremt farlige materialer at gøre. De kræver beskyttelsesudstyr som åndedrætsværn, handsker og rigtig god udluftning.

Dernæst kræver det, at du kan stå et sted, der må blive sværtet til. For det er nærmest umuligt at undgå, at rustbeskyttelsen ikke kommer alle mulige steder hen. Du skal samtidig have nem adgang til undersiden af bilen, hvilket enten kræver en autolift eller en grav.

Sidst men ikke mindst kræver det stor erfaring at få lavet en ordentlig undervognsbehandling. Du skal sikre dig, at rustbeskyttelsen kommer alle de steder hen, hvor den skal. Mange modeller kræver også, at du adskiller dele af undervognen, så du kan sikre dig, at du kan komme til alle vegne og ikke overser nogen steder. Sker det, er din bil ikke ordentligt beskyttet mod rust. Og så kan det blive en meget dyr løsning at gøre det selv.